Leuven: betaalbaar bereikbaar.
Duurzame stadsvernieuwing: bouwen met burgers.
Leuven: betaalbaar bereikbaar.
Betalend parkeren aantrekkelijk maken.
We werken samen met parkeerbeheerders en handelaars om betalend parkeren in Leuven aantrekkelijker te maken.
BOVENGRONDS:
Vooreerst herzien we de regelgeving rond betalend bovengronds parkeren. De huidige regeling waarbij er betalend parkeren verplicht is tot 21 uur is overdreven. Door het circulatieplan zijn het aantal parkeerplaatsen in het centrum reeds verminderd en zijn er heel wat plaatsen enkel voor bewoners. Daarom is de noodzaak om te betalen tot 21u niet meer nodig.
De tijdspanne voor bovengronds betalend parkeren moet teruggebracht worden tot 18u (= sluiting winkels).
Naar analogie met de bewonerskaart, moeten lokale loodgieters, herstellers, elektriciens, kinesisten, verpleegkundigen, dokters, een beroepskaart krijgen. Daarmee kunnen ze voor dienstverplaatsingen tijdelijk parkeren op een bewonersparkeerplaats.
ONDERGRONDS:
Voor bezoekers die met de wagen komen moet het duidelijk zijn waar ze hun wagen kwijt kunnen.
De signalisatie rond Leuven is vernieuwd maar kan efficiënter en daadkrachtiger.
Via dynamische verkeersborden op de ring kunnen bezoekers kiezen welke ondergrondse betaalparking (volgens hun noden) het best kan gebruikt worden, Op deze, met led-verlichte, verkeersborden staat alle parkings vermeld, alsook de snelste rijrichting om ze te bereiken.
Om mensen te overtuigen om te kiezen voor een betaalparking, moet de kwaliteit van het parkeren omhoog.
De huidige parkeergarages moeten aangemoedigd worden om de kwaliteit en de netheid te verbeteren. Voor veel mensen is dit immers het eerste contact met de stad. Tevens moeten de parkeergarages aangemoedigd worden hun tarieven tussen 18u en 6u ’s morgens te verlagen.
Als extra dienst moeten er de mogelijkheid zijn om in de grote centrumparkings plaatsen te reserveren via een app of web. Zij geven het geschatte aankomstuur in. Op dat moment krijgt de burger de gelegenheid 15 minuten voor en na het geschatte aankomstuur binnen te rijden. Betaling gebeurt met nummerplaatherkenning bij het buitenrijden.
Handelaars kunnen het betalend parkeren in de buurt van hun zaak aantrekkelijker maken door hun klanten een uurtje parkeertijd terug te betalen via een voucher na aankoop van een bepaalde som.
Dit soort samenwerking tussen de stad, parkeergarages en handelaars kan een een win-win betekenen voor alle betrokken partijen, zo blijven bezoekers (en dus potentiële klanten) langer in de stad.
Herbekijken van het busverkeer in de binnenstad.
We herbekijken het busverkeer in de binnenstad, met de garantie dat de toegankelijkheid en bereikbaarheid voor jou niet negatief beïnvloed worden.
BUSHALTES BIJ WOONZORGCENTRA EN LOKALE DIENSTENCENTRA
Alle lokale dienstencentra, serviceflats en woonzorgcentra moeten een bushalte in de buurt krijgen. Deze haltes moeten toegankelijker worden gemaakt door te kiezen voor lage opstap. Hierdoor vergroot men de mobiliteit van ouderen enorm.
ONTLASTING AANTAL BUSSEN IN HET CENTRUM
De belasting van de bussen in de binnenstad vormt een probleem. Het grote aantal bussen, bv. in de Bondgenotenlaan, brengt de verkeersveiligheid van fietsers en de leefbaarheid van de binnenstad in het gedrang. Daarom ijveren we voor kleinere, stillere en schonere bussen voor de binnenstad, terwijl de buslijnen voor langere afstand de binnenstad ontzien.
SHARED SPACES
Shared spaces is een openbare infrastructuur waar geen ‘belemmerende’ zaken zoals fietspaden, trottoirs, borduren, wegmarkering is. Momenteel is dit reeds toegepast op de Grote Markt en het Ladeuzeplein.
Een ideale zone voor een eerste shared space is de Bondgenotenlaan vanaf de Minckelerstraat tot aan de Grote Markt, het Rector De Somerplein, het Margharetaplein en het Mathieu De Layensplein tot aan de Dirk Boutslaan.
Zo wordt een mooi geheel met de bestaande winkelwandelstraten gevormd. En wordt een eerste stap gezet naar een Leuvense shopboulevard.
Auto’s zijn nu al niet toegelaten. Maar de toevloed aan doorgaande bussen nog wel. Zo kan overwogen worden om de haltes van de Lijn te verhuizen naar een heraangelegd Smoldersplein, zodat bovenstaande zone in de eerste plaats voor de voetganger is.
Fietsers kunnen nog steeds parkeerruimtes bereiken. Maar de voetganger krijgt voorrang en vrije ruimte.
Minder mobiele bewoners/bezoekers kunnen gebruikmaken van (elektrische) shuttlebussen.
Nico VIDAL, kandidaat voor LvL (Liberaal voor Leuven), gemeenteraadsverkiezingen 2024.